Roadtrip USA – sammanfattning av 5 veckor

Jag har inte landat än, eller ja, vi har landat i Sverige men ännu inte landat i allt vi varit med om under de här 5 veckorna i USA.
Resan startade den 22 juni då vi begav oss till Arlanda med en resväska packad med förväntningar. Efter 11 timmars flygresa var vi framme i stadens stad Los angeles.
Vårt första möte blev en 2 timmars kö på flygplatsen för att få komma in i landet. Man får inte ha bråttom och helst av allt inte trött heller.
När vi väl kommit in i landet väntade ytterligare 2 timmars kö för att plocka ut "vita faran" vår bil.
De första 3 dagarna spenderade vi i Long beach som vi fastnade för på direkten. En mysig och väldigt fin plats nära havet. Stränderna söder om Los angeles är fantastiska.
I närheten av Long beach finns flera fina stränder så som Seal beach, Sunset beach, Huntington beach, Newport beach och sen den fina lilla halvön Balboa får vi ju inte missa. Vi betade av stränderna en efter en. Alla lika vackra och breda. Ända ner till San Diego.
San Diego är som de flesta städerna som vi besökt, faktiskt inte så mycket att ha i stadskärnan utan finare utanför och vid kustremsan. Där är det fantastiskt! Däremot är staden väldigt fin på lite avstånd med alla höga hus som ligger precis vid kustremsan.
Det finns en hel del att se och göra runt San Diego men det häftigaste vi gjorde var att besöka La Jolla. Hur coolt är det inte att träffa sjölejon/sälar och dessutom få bada med dem.
Efter några dagar i San Diego var siktet inställt på Los angeles och dess omnejd men på resan uppåt i landet besökte vi även de små platserna Carlsbad, Oceanside och Laguna beach. Alla platser med mycket fina stränder och många surfare, vilket betyder en skön och avslappnad stämning.
Väl framme i Los angeles, eller vi bodde lite utanför, för i ärlighetens namn är det som jag ser det inte så mycket att ha i Los angeles city. Mest höga hus och kontorsbyggnader. Det är utanför Los angeles allt händer.
Vi besökte de flesta sevärda platserna som bland annat var de fina och omtalade stränderna och många vackra pierer som sträcker sig ut i havet.
Bland annat blev det ett besök på Redondo Pier, Manhattan beach, Venice beach och Santa Monica pier. Riktigt fina platser och pirerna är fullproppade med människor, överallt. En häftig upplevelse.
Nästan alla stränder har en pier, vissa pierer är det inget alls på medan
Redondo pier och Santa Monica pier är fullproppade med restauranger, affärer och även karuseller.

När man väl är i Los angeles vill man såklart även se både Beverly Hills och Hollywood. Två riktigt grymma platser som man hört så mycket om. Att få strosa runt på gator som Rodeo drive och Walk of Fame det är grymt och att sedan nästan kunna ta i Hollywood skylten. Finns bara ett ord WOW!

Efter att besökt alla häftiga platser runt Los angeles tog vi "vita faran" och begav oss ut i öknen, mot Las Vegas. Det var så coolt, helt fantastiskt och jag trodde inte jag skulle kunna bli så imponerad av en stad mitt i ingenstans. För det är verkligen mitt i ingenstans som Las Vegas ligger.

Vi checkade in på en resort med stor pool då det är väldigt varmt i Las Vegas på sommaren. Det blev poolen på dagarna och på kvällarna strosade vi mest runt och beundrade staden och alla otroliga hus och byggnader.

När man tagit sig ända till Las Vegas är det verkligen värt de där extra timmarna i bil för att ta sig till Williams, en liten mysig stad, en riktig "amerikansk by" med allt det man bara ser på film.

Därifrån tog vi oss till Grand Canyon, otroligt vackert och helt magiskt med den utsikten. Att bara ta sig tid att sitta ner och njuta av den fantastisk utsikten en stund är otroligt.

Det blev även ett besök på Bearizona som ligger i Williams för att kolla in björnarna. Att köra bil bland vilda Black bears var en häftig upplevelse.

Påvägen till Yosemite fick det bli ytterligare ett stopp i Las Vegas då det skulle bli för långt att köra annars. Vi tog stoppet i Las Vegas downtown vilket visade sig bli en upplevelse utöver det vanliga. Ingen plats jag rekommenderar någon att bo på kanske men åk dit en dag/ tidig kväll för att få den riktiga Vegaskänslan. Det var nämligen här i downtown allt började och det märks.

När vi var klara där blev det en lång biltur mitt ute i ingenstans, på helt öde vägar till Mammoth Lakes som ligger på vägen till Yosemite nationalpark. Den lilla byn visade sig från sin absolut bästa sida och bara det att man inte får ha någon frukt kvar i bilen för det lockar till sig björnar... Det säger väl allt. Vackert och så värt ett besök.

Framme i Yosemite nationalpark åkte vi runt med bilen, strosade runt i vackra områden och badade i vattenfallet. Hur häftigt är inte det och sjukt kallt men det var skönt då värmen var på topp.

Efter ännu en rätt lång men riktigt vacker biltur kom vi till San francisco som faktiskt skulle visa sig vara en riktigt vacker plats. Den vackraste staden vi besökt. Vi bodde mitt i city vid Union square och utgick därifrån. Vi åkte båt under Golden gate bridge, spanade in fängelset Alcatraz och strosade runt på Fisherman's Wharf och Pier 39.

När vi gjort klart San francisco började vår resa på Highway 1. Vissa sträcker, speciellt den mellan San Francisco och Los angeles är helt magisk och otroligt fin med höga berg djupa dalar.
Vårt stopp på Highway 1 blev Morro Bay som var en riktigt fin liten plats med ett stort berg i havet.

Vi stannade såklart även till på Santa Barbara för lite bad och fick en fantastisk lunchsmörgås fylld med extra allt. Även en promenad och lite mat fick det bli i vackra Malibu. Som så likt alla andra stränder har en fin pier kallad Malibu pier. Fantastisk stränder båda två.

Vi avslutar vår resa med att vila upp oss på platserna där vi startade resan och även på de platser som kändes som "hemma" Long beach, Huntington beach och Newport beach. Lugna platser där man kan få vara för sig själv. Det behövs efter en sån här resa vill jag lova.

Det har varit en fantastisk resa, en resa jag hoppas ni kommer göra om ni får möjligheten till det. Ta god tid på er för det finns massor att se. Amerikanarna är stolta över sitt land, det märks överallt. Är det nåt de ska vara stolta över så är det den vackra kustremsan San francisco till San Diego. För det är fantastiskt vackert från början till slut.

Tack för att just du följt vår resa, fråga mig gärna om det är något du undrar över. Skicka gärna iväg ett mail.
Jag har lagt många timmar på bloggande under vår resa, allt för att hjälpa dig på din resa. Du finner hela resan, dag för dag under kategorin Roadtrip USA 2016.

Som sagt en fantastisk resa och en otrolig upplevelse.