Madeira

Då är våra 2 veckor på Madeira över och vi är hemma i Sverige igen. Alltså vi har haft det så himla härligt. Underbart väder, jag hade verkligen inte räknat med så fint väder. Vi har haft mellan 19-25 grader varje dag och mestadels sol. Någon dag med lite molnigare väder men ingen fara alls. Första dagarna var vi mestadels i Lidoområdet där vi bodde och lite senare hyrde vi bil i en vecka. Den verkan blev det mycket utflykter och jag tänkte visa några av de här. Jag har gjort små Youtube videos som ni får kika på, enklare att fånga allt med video än i bilder och text och roligt att ha kvar. Mitt mål var att skriva här och visa videos efter varje utflykt men det blev för mycket och tiden räckte inte till riktigt. Tänkte att jag länkar mina videos på Madeira här i inlägget så får ni kika på det och njuta er bort till Madeira.

En av utflykterna gick till Faja dos Padres, en undrbar liten plats nedanför en gigantisk klippa. Dit kommer man bara med linbana eller båd och vi tog linbanan. Häftigt att åka nerför den branta klippan och så vackert där nere. Vi strosade runt bland frukter och träd och åt en lunch vid havet. Såååå fint, en upplevelse.

Filmen kan du se här nedan:

Madeira

Maten blev på den enda restaurangen i Faja dos Padres och blev den populära fisken Espada:)

Efter att ha ätit pizza på kvällen blev jag dock sjuk i magsjuka, måste varit pizzan vi åt på kvällen då Fredrik klarade sig och en vecka senare åt han en likadan pizza och blev magsjuk precis 6 timmar efter precis som jag….

Sak samma, jag kunde ta mig ut till poolen och dricka cola dagen efter i alla fall:) Och på kvällen åkte vi med bilen till Nunnornas dal, det var krokiga vägar dit och jag kan lova att det kändes att jag varit magsjuk efter den resan i bil på serpentinvägarna. Nunnornas dal var vackert ovanifrån men inte så mycket mer än det. Vi åkte igenom men det var inget speciellt med den lilla byn.

Madeira

Dagen efter var vi laddade för en ny utflykt och denna gången blev det Sao Vicente och Seixal beach. Först ut Sao Vicente som är en liten, ska jag kalla det stad eller kanske by. Väldigt litet i alla fall men väldigt fint. Vi tittade på vattenfall, spanade in byn och sen vidare till stranden.

Så otroligt vackert längs vägen, kolla in vattenfallen.

Vidare till Seixal beach som jämförs med Hawaii, det var otroligt fint trots en molning dag och om det blev bad? JAAA såklart:) Varmt och skönt i havet var det också.

Spana in videon från Sao Vicente och Seixal beach här nedan:

Restaurangbesök blev det ju en hel del, vi hittade några riktigt bra restauranger bland annat Viola som ligger uppe i bergen. Lägger upp en Liten video från Lido området där vi bodde och där visar jag även lite mer från Viola, Kolla här nedan på den filmen, där får du även se vårt hotell och lite andra tips i Lido.

Det finns massor av god frukt här så en härlig fruktsallad om dagen blev det (minst) Den här gula passionsfrukten var underbar. Sötare än den vi är vana vid.

Madeira

Levada vandring blev det också såklart, det är väl ett måste på Madeira har jag fått höra. Jag hittade en Levada precis ovanför Lido där vi bodde, så fint och härligt att vandra. Mer om den i videon ovan från Lido.

Ett besök på utkiksplatsen Cabo Girao hanns också med, vilken utsikt, helt underbart. Vyn in till funchal är helt otroligt vacker. Mer i videon nedan.

Vi har även duschat i vattenfall och ätit supergod hel fisk….

Madeira

Badat i lavapooler i Porto Moniz, wow alltså så härligt.

Vi har haft 2 helt otroliga veckor och missa inte att hyra bil så du kan ta dig runt på ön.

Allt vi gjort finns väl dokumenterat i våra videos på Youtube. Så spana in de på direkten. Hoppas jag lyckats inspirera dig, kanske till en resa till Madeira, annars får du bara njuta av de små videoklippen.